Nejsi přihlášen
BATERIE 2
Přátelé kamarádi,
vzhledem ke včerejší debatě o motocyklových bateriích a jejich roztřídění jsem se rozhodl uspořádat velký zimní test těchto výrobků abychom pro příště zabránili zbytečným dohadům.
Test bude probíhat naprosto specifickým a naprosto unikátním způsobem,jak jinak než vhodným specielně pro tyto stránky.
Nebudu testovat funkci,stav nabití nebo kolik má kdo voltů,zajímá mne naprosto a jasně jediná věc - CO JE UVNITŘ?
Vše co zjistím o to se s vámi podělím.
Testování bude probíhat za přísných bezpečnostních podmínek samozřejmně pod dohledem ekologických aktivistů v čele s ministrem Bursíkem aby nedošlo ke kontaminaci či snad kopulaci čehokoliv.
Je třeba zdůraznit že testování není sponzorováno z fondů EU z programu Fůhrer a ani nijak jinak.
Testovat budu osobně a to tak dlouho dokud budu mít přísun dalších testovacích vzorků napříč výrobci a výrobními řadami nebo tak dlouho že budeme s jistotou vědět že se nás někdo snaží hromadně VOMRDAT tím co nám prodává.
Velkou výzvou jsou pro mne rovněž výstražné nálepky na testovaných vzorcích jako DO NOT OPEN,EXPLOSIVE,DANGER POISON a podobně.
Pokud by došlo během testů k neočekávanému výbuchu kondolence v podobě tisícikoruny bude přijímat moje vdovička Stánička.
Pokud by během testů nedošlo k neočekávanému výbuchu nebo jinému poškození mé osoby budu gratulace ve formně tisícikoruny přijímat osobně.
Takže tady máme první ůčastníky testu které jsem dnes obdžel ve spřáteleném motoshopu.
Pro zlehčení a objasnění první kousek je klasická olověná baterie jak ji známe.
Druhou v pořadí je již včera zmíněná YTX9-BS zastoupená výrobcem YUASA a třetí speciální GT12B-4 od výrobce GS Japan-což je originální baterie z prvovýroby montovaná do yamahy R6.
První je jasná,není co řešit,po otevření vidíme jen olověné desky samozřejmně až potom co vylijeme ven kyselinu.
V druhém případě se jedná o již zmiňovanou YTX9-BS což je standartní označení napříč všemi výrobci. Tato baterie spadá do kategorie baterii ke kterým je přibalena v ampulích kyselina která se nalije do baterie naražením ampulí a ponecháním baterie odvětrat dojde k reakci a baterie by mněla být připravena k provozu. Následně je baterie uzavřena zátkou na které nápis DO NOT OPEN,čímž je jasně řečeno že dál se s ní nic nedělá ani do ní nikdo nemá nijak zasahovat do konce její životnosti.
Tato baterie bývá označována jako BEZÚDRŽBOVÁ a právě někdy též jako GELOVÁ.
CO se skrývá uvnitř po prvotním otevření vidíte zde:
Třetí kousek máme speciální baterii a o to nám jde.
Na řadě je baterie která má být onou speciální a to skutečně GELOVOU baterií,která je dodávána tak že je již uzavřena od výrobce a přímo určena pouze k namontování bez jakéhokoliv dalšího zásahu.Prostě NAMONTUJ a JEĎ.
Tento typ baterie je bezvýhradně a vždy označen jako baterie GELOVÁ. Typově odpovídá baterii o které psal včera Xjelen že přichází již naplněna a připravena v jeho případě typ YTZ určený pro CBR v našem případě jde o typ určený pro yamahu R6 04.
Vypadá takto:[img][/img]
Kurva,už se mi to seriozně zdá ňáký dlouhý.
Abych to pro dnešek zkrátil.
Prostě a jasně ani v jedné z nich NENÍ žádnej GEL nebo ROSOL nebo SLIZ nebo jak k tomu kdo říká.
Zde by se slušelo abych dal za pravdu Losmiros že je tam něco v čem je nasáklá kapalina nebo co to společně vytvořilo mezi těma deskama z olova.
Pokud to budeme nazývat GELEM dobře,ja kdo chce,ale výsledek je porád stejnej....
OBĚ BATERIE JSOU CO SE TÝČE OBSAHU NAPROSTO STEJNÉ!!!!!
Což nám ostatně mohlo napovědět už na začátku to že na jejich zadní straně jsou naprosto shodné varovné nálepky co se týče jejich obsahu a nebezpečnosti.
Čili pokud budu citovat třeba firmu Yacomi:
Nitro a Shido
Jsme výhradními dovozci kvalitních a v čechách již známých motocyklových baterií Nitro a Shido.
Motocyklové baterie se dělí do tří základních kategorií:
1.klasické olověné - obsahují elektrolyt v tekutém stavu. Nesmějí se proto překlápět nebo ukládat v jiné než stojaté poloze.
2.bezúdržbové - dodávají se s elektrolytem ve speciálním balení. Nabíjejí se speciální nabíječkou a neměly by se ukládat v ležaté poloze.
3.gelové - dodávají se nalité a uzavřené. Nabíjejí se speciální nabíječkou a smějí se ukládat v libovolné poloze.
Gelové a bezúdržbové baterie není možné zaměňovat s olověnými.
Všechny baterie musí být před prvním použitím řádně nabity na plnou kapacitu, jinak dochází k zásadnímu snížení jejich životnosti!
Tak už samo osobě je lež celý tento odstavec k bateriím jimi dodávaným. Olovo je ve všech z nich a hlavně v žádné není GEL. Žádný GEL ani ten na prdel...
Rozdíl mezi BEZÚDRŽBOVOU a GELOVOU speciální je jen a pouze v uživatelském komfortu při montáži,to jest že nemusim nalévat z žádné ampule nic a jen zadělám a jedu.
Jeden nezanedbatelný rozdíl tu je....DVOJNÁSOBNÁ CENA za tu speciální...
Ta YT12B-BS je v odpovídající verzi za 1600,- u ELITU dokonce za 2500,- a to se vyplatí...
Pokračování příště,né že bych chtěl napsat na konci testu - NĚKDO NÁS CHCE VOMRDAT?
Martin B12 (Člen) 27.11.2007 20:50:24 Offline |
Re: BATERIE 2
kurna Koval tebe je u těch šutrů škoda
Ale jinak napsáno
street triple picco
Banditatom (Člen) 27.11.2007 21:00:58 Offline |
Re: BATERIE 2
YTX9-BS za 680kč!!! ale to není důležité. Zajímalo by mě jak je to s nabíjením? protože když jsem jí kupoval tak mi týpek řekl že se jedná o baterii "gelovou" a tudiž vyžaduje eciš speciš nabíječku přímo na tyto baterky určenou. Ale když jsem si to přečetl tak jsem dočista v protože nevím jak a hlavně čím jí vůbec nabít? ona totiž nabíječka na gelovky stojí 1800--3500Kč co jsem se díval?
"Jsem Mrakomor, pán všeho nečasu!" " No tač on maj lahváč"
Re: BATERIE 2
Banditatom psal:YTX9-BS za 680kč!!! ale to není důležité. Zajímalo by mě jak je to s nabíjením? protože když jsem jí kupoval tak mi týpek řekl že se jedná o baterii "gelovou" a tudiž vyžaduje eciš speciš nabíječku přímo na tyto baterky určenou. Ale když jsem si to přečetl tak jsem dočista v protože nevím jak a hlavně čím jí vůbec nabít? ona totiž nabíječka na gelovky stojí 1800--3500Kč co jsem se díval?
...tag si kup v Lídlu za 150,- vočí jako já a máš vystaráno...
- BANDIT FOREVER, FOREVER BANDIT -
Re: BATERIE 2
Banditatom psal:YTX9-BS za 680kč!!! ale to není důležité. Zajímalo by mě jak je to s nabíjením? protože když jsem jí kupoval tak mi týpek řekl že se jedná o baterii "gelovou" a tudiž vyžaduje eciš speciš nabíječku přímo na tyto baterky určenou. Ale když jsem si to přečetl tak jsem dočista v protože nevím jak a hlavně čím jí vůbec nabít? ona totiž nabíječka na gelovky stojí 1800--3500Kč co jsem se díval?
Re: BATERIE 2
Filous psal:...f každý je elektrolyt akorát že v normální baterce je "navolno" mezi deskama, může si tam šplouchat a vytýct, dešto u besůdržbofky a "gelofky" je nasáklej f uš jednou zmiňovanym rounu...
takze vlastne se da z toho rouna zas vyzdimat ten elktrolyt, to koval nezkousel
martin.vomy (Člen) 27.11.2007 21:46:38 Offline |
Re: BATERIE 2
Kdybych nosil klobouk, tak ho smeknu
Člověk se tu zeptá, co to koupil za baterku, a ty hned rozřežeš, co najdeš.
Tos rozřezával ještě pod vlivem?
Re: BATERIE 2
Kucí,nejde vo žádný égo nebo co,ani snad vo chlast ačkoliv mám už zase nalito.
Prostě mně to nedalo a tak to vzniklo a hodlám votevřít další a další a další,prostě chci jich vidět zevnitř co nejvíc a vědět co vnich teda je a fertig nic víc.
Xjelen: čoveče já sem místo zmiňovaný YT12B-BS za 2500,- namontoval do Fzs 600 baterku ze skůtru značky Piagio a to vobyčejnou nalejvací,stejně tam stojí rovně,prostě jsem tam jen přidal voddychovou hadičku dolu k přepadům,proudově stejná,velikost + pár mm a bratru za 500,-
Re: BATERIE 2
KOVAL psal:Xjelen: čoveče já sem místo zmiňovaný YT12B-BS za 2500,- namontoval do Fzs 600 baterku ze skůtru značky Piagio a to vobyčejnou nalejvací,stejně tam stojí rovně,prostě jsem tam jen přidal voddychovou hadičku dolu k přepadům,proudově stejná,velikost + pár mm a bratru za 500,-
depak, u tý 954 SC50 je to tam celkově tak na, že se tam nic nevešlo(o patřičný kapacitě samosebou)
Strýcfajtr !!!
Re: BATERIE 2
Jako nějak mně to nevzalo,akorát teda mám pocit že ty ultra drahý gelovky sou prostě vevnitř naprosto totožný s vobyčejnou bezůdržbovou YTX9 aspoň po tom co sem viděl dneska.
Mám ještě vyhlídnutý nějaký ty ultra drahý od jiných výrobců k rozřezání,ovšem zásadní rozdíly nečekám.
Nevzdám to a budu pokračovat.
Re: BATERIE 2
wogo: sem zvědavej..
zdenek1: olověný sou všechny,nabíjet se maj ale 1/10 kapacity,pro lamy je to na každý tý baterce napsaný,jedním z důvodů je že když ji vopereš velkou nabíječkou bez regulace tak když máš smůlu může bouchnout z toho jak začne vařit páč nemá odvětrání jako vobyčejná..
meloun: metaxu mám na poličce prázdnou,mám jednoho kamarýda co mně ji naučil pít,mám po ruce jen Jacka D..
Re: BATERIE 2
chtěl bych poděkovat KOVALovi za objasnění problému, myslím že podrobnějc už to nikdo nemůže chtít. Taky bych se přimlouval za to aby se to hodilo do techniky, bo si myslím, že je to dost kvalitně napsáno a těžko by jste na netu našli lepčí článek, já osobně si to někam uložím.
jinak jsem rád, že teda víme jak je to s těma rounama a gel, ten je asi nejlepčí na prdel
on the road
Re: BATERIE 2
Datel psal:Já teda na těch fotkách vidím velký prd, velebnosti
...ale dám na fundovaný výklad
lepší vidět prd, než v mrd (jako když gel na prdel tak tak jako )
pro ostatní rejpaly, zkušenost s tím nemám jen mě chytlo básnický střevo
Bandit 4EVER!!!
Re: BATERIE 2
...k tomu nabíjení
.jakoukoli baterku můžeš nabíjet 1/10 kapacity po předepsanou dobu (většinou 14hodin) konstantním proudem.
Blbý na tomdle je, že musíš hlídat čas, nadruhou stranu, pokud o něco přetáhneš nic moc se neděje.
Všecky spešl mega drahý nabíječky sou dobrý v tom, že umí nabíjet pulzním proudem a sou schopný poznat maximální dodanej náboj a sami ukončit nabíjení.
Takže...
pokud máte doma mutimetr (vzhledem k tomu, že se dá dobrej koupit cca za 300, má asi kde kdo), připojte ho do série mezi nabíječku a baterku a pokud dává 1/10 kapacity, nabíjej 14 hodin a je to gut.
Většina baterek (bezúdržbovek) snese i rychlej cyklus nabíjení cca 4 ampérama většinou 1 hodinu.
Pokud vám nabíječka dává 4-5 ampér, nabíjejte 1 hodinu a je to gut taky.
There's a pie in the sky when you die.
Re: BATERIE 2
mr.BSE psal:neslo by to hodit do techniky?
Takle to za chvilku zapadne
V technice je hodně dobře napsanej článek na tohle téma:
http://suzukibandit.cz/view.php?cisloclanku=2006110002
Never drive faster
than your guardian angel can fly!
Re: BATERIE 2
syky psal:mr.BSE psal:neslo by to hodit do techniky?
Takle to za chvilku zapadneV technice je hodně dobře napsanej článek na tohle téma:
http://suzukibandit.cz/view.php?cisloclanku=2006110002
no ty to je dlouhý jak sviňa ale fajn že je to v technický
Bandit 4EVER!!!
Re: BATERIE 2
4 KOVAL:
četl jsem tvůj článek a rád bych ti objasnil pár tajností, které jsi se snažil zjistit.
To že je u baterie napsáno že je "klasická olověná, bezúdržbová nebo gelová" nemá žádný vliv na to jaké má baterie složení, jak se evidentně domníváš. Jedná se pouze o počeštělé orientační názvy, tedy to jak se jim obecně říká. V tom popisu z Yacomi taky nikde nepíšou že by v gelové baterii nebylo olovo nebo že by tam byl nějaký gel.
Olovo je ve všech motocyklových bateriích. Rozdíl je v provedení baterie.
Olověnná baterie má články pouze "namočené" v elektrolytu, který může vytéct, může se vyvařit a tím pádem se musí také udržovat hladina mezi ryskami.
Mezi beúdržbovou a gelovou baterií je jediný rozdíl a to v tom že gelová baterie je dodávána absolutně uzavřená a bezúdržbovku si zprovozňuješ sám. Výhoda je v tom že u gelovky tím pádem nemůže dojít k úniku kyseliny a proto se používá hlavně u motorek, které mají baterii uloženou naležato nebo dolu hlavou. Jak již někdo správně odpověděl u gelovky a bezúdržbovky se kyselina nasákne do "síťoviny" která je mezi články a tím se zabraňuje obnažení a oschnutí článků, které samozřejmě vede k nefunkčnosti nebo poklesu výkonu baterie.
Olověnné baterie by se při nabíjení měly lehce přebít aby došlo k jejich vyvaření a tím taky ke správnému nasáknutí kyseliny do článků. Bez pořádného nabití by vlastně tato baterie už od zprovoznění neměla 100% výkon a v motocyklu se baterie většinou už uplně "doplna" nenabije, takže si špatným nabitím zkracujete životnost.
Gelovky a bezúdržbovky se naopak vyvařit nesmějí a to ze dvou důvodů. 1. pokud vyvaříte elektrolyt a hladina klesne, dojde k obnažení článků což je špatně. 2.Baterie je uzavřená takže se vzniklým tlakem nafoukně a může klidně explodovat. To je právě napsáno na pro tebe nesrozumitelném a zbytečném popisu zezadu baterie.
Co se materiálů týká:
Olovo je sice ve všech, ale kvalita použitého olova se samozřejmě liší. Jiné je také složení izolátorů a jiná je i hustota použitého elektrolytu. Tím pádem má například obyčejná olověnná baterie aby byla levnější použité levnější materiály. Kvalita materiálů se samozřejmě liší i u každého výrobce a proto je třeba Yuasa dražší.
V praxi to je potom tak že gelovka má vhledem k materiálům nejvyšší "výkon" asi o cca 10% oproti bezúdržboce a asi o 30% oproti olověnné baterii. Procenta se samozřejmě liší podle výrobce.
Tím "výkon" není myšlen startovací proud v Ampérech ani celková síla v Ah, ale spíše schopnost jak dlouho je baterie tento proud schopna poskytnout. Tato hodnota se samozřejmě v popisu neuvádí, protože je různá od kusu a není přesně měřitelná.
Na závěr jen že to že někdo nazývá bezúdržbovku gelovkou je sice chyba, ale je to vlastně téměř jedno protože se o ně pečuje stejně a to speciální nabíječkou, která je schopna řídit a ovlivnit styl nabíjení a při plném nabití nabíjení ukončit., nebo se přepnout do udržovacího režimu.
Je od tebe sice hezké, že jsi si dal tu práci vyrozborkovat ty baterky, ale to co je podstatné jsi tím vlastně stejně nemohl zjistit.
Sorry za slohovou práci, ale snad už máte informace kompletní.
PS: nehodlám se tu s nikým dohadovat, takže doufám že jsem se nikoho nedotkl.
Re: BATERIE 2
mr.BSE psal:volove
bezezztratovy odvetravani.
Odvetravani je proto, aby se neco odvetralo pryc, tzn. ztratilo. A kdyz to je bezeztratovy, tak to nejak nema vyznam, ne?
...např. můžou bejt hermeticky uzavřený se spec. víčkama s membránama který sraženej elektrolyt nepouštěj ven, ale skapává zpátky
... nedej nikdy ničemu mechanickýmu znát, že máš na spěch
Re: BATERIE 2
wow,ale já se nesnažil nic zjistit,já sem věděl co je vevnitř,akorát sem to chtěl nafotit aby někteří potenciální kupci super speciálních "gelovejch" baterii naplněnejch už od výrobce věděli že kupujou stejnou věc jako je ta bezůdržbová kterou si naleješ sám doma akorát že za poloviční cenu..
a mezitim jsem rozřezal asi dalších dvacet baterii obou typů,kdyby teda někdo ještě stále neveřil co je vevnitř..
Re: BATERIE 2
Mour psal:mr.BSE psal:volove
bezezztratovy odvetravani.
Odvetravani je proto, aby se neco odvetralo pryc, tzn. ztratilo. A kdyz to je bezeztratovy, tak to nejak nema vyznam, ne?..odvětrává se vzduch, ne náplň
No vsak, takze ve vztahu ke vzduchu je to odvetravani ztratovy,ne?
Second Class Citizen
1130 Café Racer
Re: BATERIE 2
4KOVAL:
docela se divim, že ses do toho pouštěl pač to musel bejt hroznej voser.
4Osiris:
to odvětrání jak říkáš maj jak gelovky tak bezúdržbovky. Teoreticky by to mělo fungovat tak, že v případě že se v baterii vytvoří tlak, membrána ho uvolní takovym malinkym otvorem ven. Ten otvor tam je vidět. Blbý je to že v praxi to moc nefunguje.
Už jsem viděl gelovku nafouknutou na každou stranu o cca 1,5cm a s ulítlým víčkem. Majitel se jí zřejmě snažil nabít autonabíječkou.
K.a.s.y.m. (Člen) 23.11.2008 18:45:29 Offline |
Re: BATERIE 2
musim podotknout ,že jsem ji nikdy nenabíjel jinak než autonabiječkou,ale je taky pravda ,že je nabíječka a nabíječka
To upřesnění je dobrý
:-D Žabí zelená ?? a co jako :-D
Re: BATERIE 2
Pěkně napsaný článek...
K tomu dobíjení (starý článek z čmn) :
Stručně hlavně nepřebíjet a je-li hodně vybitá,nabíjet jelmi opatrně,tedy jen malým proudem. I obyčejné dobíječky mívají totiž možnost volit dobíjecí proud. A pokud nemají,lze proud snadno omezit třeba žárovkou ze zadního světla (12V/5W) kterou dáme do serie.
Má-li baterie kapacitu např. 12Ah znamená to že můžeme baterku teoreticky vybíjet proudem 1A (dvě petiwatové žárovky) po dobu 12 hodin nebo třeba 12A(dvě šedesátiwatové žárovky) po dobu jedné hodiny. Je to akumulátor,takže zhruba stejné hodnoty platí i opačně,tedy při nabíjení. Tohle možná platí u nové baterie,starší bude mít kapacitu určitě menší než je uvedeno a nabíjet je tedy potřeba určitě opatrněji.
Jak dlouho nabíjet záleží hlavně na tom,jak moc je baterie vybitá.Teoreticky zminovanou baterku nabijeme proudem 12A za jednu hodinu.Prakticky takový nabíjecí proud nemůžeme použít,mohl by baterii poškodit.
Hodně vybitá baterie má totiž relativně velký vnitřní odpor a při takovémto proudu by se nám většina energie proměnila ve škodlivé teplo. U zcela vytlučené baterie (baterie má méně než 10.5V-měřit při malé zátěži,například zapnuté zapalování) bychom zpočátku neměli nabíjet proudem větším než 0.1A . U baterie,která je vybitá na provozní nulu (10.5-10.8V), by nabíjecí proud ještě stále překračovat 0.5A a teprve když bude baterka nabitá řekněme na 10% (při tomto proudu cca 1 h),můžeme zvednout nabíjecí proud na řekněme 5A. Ale pozor,ne na déle než na cca hodinu,tedy asi do 60% nabití baterie. Pak je vhodné proud snížit na polovinu a nechat ještě hodinu dobíjet.Ne déle !
Chytrá nabíječka nedělá nic jiného než že si pravidelně kontroluje napětí baterie a podle toho volí odpovídajíci nabíjecí proud. Při uplném nabití pak přestane nabíjet úplně. Pokud tohle zvládneme sami,stačí nám i uplně obyčejná nabíječka. A plátí,že menším proudem méně zkazíme. Lépe dobíjet proudem 0.1A (100mA) pět dní a když to náhodou přeženeme o den dva,nic moc se neděje.Při dobíjení 5A stačí hodina navíc a můžeme shánět nový akumulátor.
Let the good times roll
Stránky: 1
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson
design & modifications of punBB: Syky
testing: Inkvizitorr