Nejsi přihlášen
Dobíjení akumulátoru
Prosím poraďte mi.
Vlastním silniční kolo (ano kolo, nikoliv motocykl) se silným předním světlem, které je konstruované na dvě žárovky H3 (12V/55W). Živím je z Pb akumulátoru - 12V, 4,5Ah (sériové zapojení dvou aku 6V). Zatím jen v testovacím provozu.
Bez neustálého dobíjení by to bylo nepoužitelné. Hodlám jej tedy dobíjet 14,2V a méně při 500mA a méně. Jenomže: žárovky jsou připojené přímo na póly akumulátoru a při provozu jen jedné z nich teda bude odebírat 14,2V a asi 4,5A. Pokud akumulátor dobíjím 0,5A je jasné, že teoreticky za hodinu a kousek bude úplně vybitý!
Větším proudem ho ale nabíjet nemohu - zvlášť gelové ne.
Nevím jak to funguje třeba u auta které má při dálkových světlech odběr zhruba 20A. Kdyby se akumulátor dobíjel 20A, musela by být jeho kapacita aspoň 200Ah což zcela jistě není. Tuším že ten alternátor, v mém případě dynamo, má více "output", kde jedním proudí třeba 14,3V/5A a druhým 12V a proud takový jaký je potřeba (při větším odběru by se zvýšil výkon motoru).
Pokud jsou mé úvahy správné, musel bych to taky tak udělat. Teoreticky z toho dynama při mém stylu jízdy ten proud vymačkám, jen nevím jestli neexistuje nějaké jednoduší řešení.
Díky za odpověď!
nicola.foxx (Člen) 02.01.2009 15:56:52 Offline |
Re: Dobíjení akumulátoru
Co by to udelalo kdyby tam byly dve baterky s prepinanim podle stavu nabiti??
Žiju jen jednou a tak jezdím podle pravidel stanovených manželkou.
Re: Dobíjení akumulátoru
To není problém, můžu to zapojit paralelně ale já tam musím mít olovo nebo spoň gel a váha a rozměry nejsou zrovna minimalistický. Takže ty dva články s váhou 1,6kg je až až.
Spíš jsem myslel nějaký zařízení mezi alternátorem a akumulátorem co ten proud jednak usměrní a jednak omezí a tam bych nejspíš připojil i to světlo. Ale nevím jak se to jmenuje, jen odhaduju že tam něco takovýho nejspíš je
Re: Dobíjení akumulátoru
Na vsech vozidlech je tzv. regulator dobijeni. Zkus pohledat po netu.
Existujou schemata na elektronicky, nebo taky postup zapojeni klasickyho.
Pokud mas dynamo, tak nepotrebujes nic usmernovat
Second Class Citizen
1130 Café Racer
Re: Dobíjení akumulátoru
Já bych řek, že takovej odběr proudu jakej maji ty dvě halogenky což je bezmála 10 A nevim jak to máš vymyšlený, ale bude to velkej trabl dobíjet na kole. Vůbec si to nedokážu představit, potřeboval bys téměř výkon alternátoru co je v autě a i patřiční otáčky, navíc kapacita tvýho aku je zhruba poloviční než odběr žárovek na rozdíl od auta kde je připravená velká kapacita proudu na horší časy když to ani altík nestíhá. Podle mě je to na
Re: Dobíjení akumulátoru
no to je každopádně na... ale když to rozsvítim tak pak něco vidim. to se mi s těma světlama za 300,- nikdy nestalo. No a LED nechci protože je to zdlouhavý a tech. stejně náročný řešení, možná i horší. Mrknu na ten regulátor a snad se někam dostanu. Jinak počítám s tím že zapnutá bude jen jedna (cca 5A) a obě jen občas. Kapacita je 4,5Ah takže na to pokrytí co nevypotim z dynama by to mohlo stačit. Taky sem přemýšlel nad paralelním zapojením a násobičem napětí ale to už moc komplikuju. Když dám do kupy ten regulátor tak budu spokojenej
Re: Dobíjení akumulátoru
Jinak pro představu, koupil jsem tohle:
Kvůli rozměrům, typu žárovek atd.
Nechci dělat špatnou reklamu ale ten světelný "kužel" je fakt hroznej. Aby se to rozložilo plynule do dálky, muselo by to být asi tak 20cm nad zemí. Na druhou stranu je to kov a sklo a navíc pěkně udělaný, téměř nerozbytný (než sem ukroutil jeden závit). Takže tak.
Re: Dobíjení akumulátoru
Michal Dk psal:mr.BSE psal:Nechces radsi jezdit ve dne?
On to chystá na změnu zákona že budou cyklisti svítit taky ve dne.
Tak si po vzoru tuneru a AUDI koupi LED sadu na denni sviceni,ne?
Second Class Citizen
1130 Café Racer
Re: Dobíjení akumulátoru
mr.BSE psal:Michal Dk psal:mr.BSE psal:Nechces radsi jezdit ve dne?
On to chystá na změnu zákona že budou cyklisti svítit taky ve dne.
Tak si po vzoru tuneru a AUDI koupi LED sadu na denni sviceni,ne?
A je z toho venku,pane vachmajstr voni sou hlava
Banditatom (Člen) 04.01.2009 19:05:43 Offline |
Re: Dobíjení akumulátoru
no konečně někdo přišel s rozumným řešením
"Jsem Mrakomor, pán všeho nečasu!" " No tač on maj lahváč"
Re: Dobíjení akumulátoru
No jasně
LED pro denní svícení si kupovat nebudu protože s těmi čipovými LED co tam jsou bych neviděl zhola nic. Oni totiž se svou optikou svítí tak, že jsou viditelné téměř ze 180° ale světlo je tak rozptýlené že osvětlí sotva 2m před sebou. A na povinné denní svícení se taky nechystám, jenom jsem závislý na nočním ježdění a to hodně rychlém, takže sebou potřebuju mít hodně světla!
Kamarád mi takový malý regulátor prej udělá, takže to je OK. Jen by mě ještě zajímalo, jestli někdo náhodou nevíte co to udělá když jeden pól ukostřím a nárazově do toho budu pouštět cca 15A. Ptám se protože přední vidle (tam to je přidělaný) je se zbytkem rámu spojená dvěma kul. ložisky a to je vše. Navíc to plave ve vazelíně tak aby to s ní něco neudělalo. Jo a eště něco - záleží na tom, jestli ukostřím + nebo - ?
Díky.
Re: Dobíjení akumulátoru
Čau, vůbec nechápu, jak chceš na kole živit 55W. Prosim seznam nás s čím to chceš dobíjet. Pokus si dobře pamatuji, tak klasické dynamo (resp. alternátor) co mám na kole zásobuje proudem 2 6V žárovky. Jedna má 6V/0,3A a druhá 6V/0,01A. To je bratru asi 1,86W. No a musím uznat že kolo s tímto alternátorm ušlapat je docela dřina. Co tam budeš mít za zdroj? Altík z auta poháněnej řemenem???
k tvé otázce...
Nevím jak to funguje třeba u auta které má při dálkových světlech odběr zhruba 20A. Kdyby se akumulátor dobíjel 20A, musela by být jeho kapacita aspoň 200Ah což zcela jistě není. Tuším že ten alternátor, v mém případě dynamo, má více "output", kde jedním proudí třeba 14,3V/5A a druhým 12V a proud takový jaký je potřeba (při větším odběru by se zvýšil výkon motoru).
Alternátor je vybaven regulátorem, který zajišťuje, že v palubní siti není vice než asi 14,4V. Pokud tohle zajistí, můžeš tam připojit třeba gelovku, ta se nabije taky na 14,4V (to vydrží) a pak už do ní neteče žádný proud..(napětí se vyrovnalo). No a pokud do takového obvodu připojíš žárovku a alternátor má dostatečný výkon, tak dodává proud do žárovky resp. žárovek. Napětí se může trochu snížit, ale pokud altik nepřetížíš tak tak tam budeš mít pořád okolo 14V...
PS: Fak si myslím, že je to nesmysl...
Jo a to, že má baterka 4Ah a něco z ní odebírá 4A neznamená, že to bude 1h svítit. Myslím, že už po 15 minutách poklesne napětí natolik, že vlákno bude svítit červeně...
Hodně štěstí
Re: Dobíjení akumulátoru
Asi sem to teda ještě nepsal. Mám tam dva gelové aku, každý o kapacitě 6Ah (zn. Topin) a 6V. Rozměry jsou téměř stejné jako u těch 4,2Ah takže se mi vejdou do brašny pod sedačku. Zapojený jsou paralelně (12Ah) za použití násobiče napětí. Podle vybíjecí charakteristiky těhlech dvou drobečků by to při odběru 4,5Ah mělo svítit plným jasem min. 2h a pak ještě chvíli menším. Tím alternátorem si hodlám jen "pomáhat" k delší výdrži. Dobíjení během jízdy jsem zavrhl protože je to neefektivní a tím zařízením kterému říkám regulátor se bude sčítat to co našlapu s tím co mám v aku dohromady ale do aku už nic proudit nebude. Uf. Nepředpokládám že je to srozumitelný.
Ale zpět k mé otázce. Už jsem poslal mail na Motorex (to je mazivo který používám) jestli ty Áčka nebudou mít vliv na chem. složení nebo takněco.
A jak je to s těma pólama - je nějakej rozdíl jestli ukostřím + nebo -?
Thanks
Re: Dobíjení akumulátoru
A nebylo by lepší tohle ? http://www.eod.cz/cyklistika/cyklo-pris … escription
MRDAT!!!
Stránky: 1
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson
design & modifications of punBB: Syky
testing: Inkvizitorr