Suzuki Bandit Forum
Logo
Homepage Index Uživatelé Nahrát obrázek Hledat Registrovat Přihlásit

Nejsi přihlášen


Index » Technická poradna » jízda po předním kole

.maxim. (Člen)
08.05.2007 14:32:19
Offline

jízda po předním kole

kdyby vám zadní nestačilo:
STOPPIE – jak jezdit po předním kole
Vydáno dne 25. 12. 2004 (885 přečtení)

Zastavení na předním kole je něco, co je ještě zajímavější než jízda po zadním kole. Možná je v tom ta zvýšená dávka nebezpečí... Pokud se vám nepovede wheelie, máte zadní brzdu, na kterou se můžete spolehnout. Pokud překonáte mrtvý bod ve stoppie, nezachrání vás bohužel už vůbec nic

Právě proto je trénování stoppie dost nebezpečné. Pokud se vám ale podaří, bude to slavný úspěch pro vás i pro diváky. Jdeme na to...
Dříve než začnete
Předtím, než začnete poprvé zkoušet stoppie, zkontrolujte následující:
1) Motorka je dobře pojištěná a pojistka byla včas zaplacena
2) Máte dobré brzdové obložení
3) Přední pneumatika má vzorek
4) Motorka není Harley – Davidson
5) Na zemi není písek, listí, olej...atd.
6) Cesta není vydlážděná
7) Jste psychicky a fyzicky připraveni

Dobrá rada #1
Než začnete zkoušet stoppie, jezděte chvilku s jemně zmáčknutou přední brzdou, aby se pneumatika zahřála
1) Start!
Udělat stoppie neznamená jen pořádně zmáčknout přední brzdu. Nejprve musíte získat rychlost, která vám vyhovuje. Potom teprve přichází akce. Jen ubrání plynu a zmáčknutí přední brzdy nebude stačit, protože se vám tak akorát zablokuje přední kolo a půjdete k zemi i s motorkou.
Trik je (a to hodně lidí neví) ve stlačení ZADNÍHO tlumiče. Rozjeďte se, lehce brzděte přední brzdou a ubírejte plyn. Stlačujte přední vidlici. Máte? Tak a abyste teď zvedly zadní část motorky musíte celou svou vahou skočit do stupaček a stlačit zadní tlumič. Právě ve chvíli, kdy se začne tlumič vracet zpět, přeneste váhu na přední vidlici a stlačte pořádně brzdu. Veškerá vaše hmotnost teď leží na rukách a zadní kolo se začne zvedat do vzduchu.

Dobrá rada #2
Kolenami pevně chyťte nádrž, tak aby byla přesně mezi nimi. Tělem se posuňte dopředu a to tak, jakobyste se nohami smýkali po nádrži. Rozumíte? Pomůže vám to udržet stabilitu, protože řízení bude zablokované. Taktéž to zabrání mnohým katastrofám.
2) Prosím povstaňte
Jakmile se začne zadní kolo zvedat ze země, okamžitě to poznáte, protože motorka bude najednou nějaká lehká. Teď je na čase povolit přední brzdu, ale ne úplně. Čím je motorka výš, tím je citlivější na stlačení přední brzdy. Takže trochu pusťte brzdu a máte problém. ten je v tom, že už napoprvé (nemyslím tím na váš první pokus) musíte dostat motorku do poloviny cesty k bodu rovnováhy...odkud už není návratu.
Ale nemyslete si, že rovnováhu udržíte hned napoprvé, chce to čas. Zžijte se s chováním motorky ve vzduchu a rovnováha přijde sama od sebe.

Dobrá rada #3
Je jednodušší ne naučit stoppie v rychlosti 40 – 50 km/h než v 4 km/h. Motorka je ve vyšších rychlostech míň citlivá a máte šanci, že se vyhnete saltu vpřed
3) Jízda
Tak, máme zadní kolo ve vzduch, a co teď s tím? Tak ho tam udržíme. A to se dělá tak, že udržujeme rovnováhu použitím přední brzdy: čím víc brzdíme, tím víc zvedá váhu motorky setrvačná síla, naopak jemnější brždění vás chrání od katastrofy.
Toto musíte mít dokonale zafixované v paměti a instinktivně a bez váhání se rozhodovat. Pokud vám dělá problém toto pochopit, raději se do stoppie ani nepouštějte.


4) Řízení
Zvednout zadní kolo ze země a udržet motorku v přímé jízdě, to jsou dvě úplně odlišné věci. Nejde normálně řídit, protože tam kde se pneumatika dotýká cesty je bod, okolo kterého má motorka tendenci se otáčet. K řízení potřebujete svoji tělesnou váhu, kterou přenášíte koleny přitisklými k nádrži a bráníte tak motorce otočit se kolem krku řízení. Čím výš dostanete zadní kolo, tím je tato snaha menší a těžší.

Dobrá rada #4
Většina silnic není vhodná pro trénování stoppie. Ideální je prázdné parkoviště a nebo letiště. velký pozor si dávejte na bílé čáry na zemi.
5) Návrat na zem
S klesající rychlostí se budete muset začít zajímat o to, jak s motorkou přistanete. Lepší než úplné zastavení a prásknutí zadním kolem o zem, je pozvolné pouštění brzdy. Tímto zadní kolo přistane lehce a sníží se tím namáhání pneumatiky, ložisek, tlumičů...atd. Perfektním zakončením je odjezd z místa bez toho, aby jste sundali nohy se stupaček. Nejlepší je odjezd po zadním...

Co když se vám to vymkne z rukou?
Tak to je teda dost blbé. Teď už vám ani uvolnění brzdy nepomůže a tak se alespoň snažte jakkoliv seskočit, aby motorka nespadla na vás. Jakmile motorka spotřebuje veškerou energii, která ji žene dopředu, máte padesáti procentní šanci, že spadne na stranu a ne na vás. V případě že spadne na vás, můžu vás už jen utěšovat, že dostanete ránu, dřív než si to stačíte uvědomit. Hodně štěstí...budete ho potřebovat!


++ světlu vstříc ++

Board footer



W3C XHTML 1.0 W3C CSS

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson
design & modifications of punBB: Syky
testing: Inkvizitorr