Suzuki Bandit Forum
Logo
Homepage Index Uživatelé Nahrát obrázek Hledat Registrovat Přihlásit

Nejsi přihlášen


Index » Technická poradna » Na co bacha při koupi Bandita

mates S (Nový člen)
10.07.2007 18:24:24
Offline

Na co bacha při koupi Bandita

Zdravim všechny.
S banditem nemám žádné skušenosti. Prosím o radu na co bych si měl dávat pozor při koupi této motorky?help

Koldan (Člen)
10.07.2007 18:29:15
Offline

Re: Na co bacha při koupi Bandita

nemá žádnou vyloženě se opakující vadu,takže hlídej si to co se hlídá při kupovaní mašiny a pokud se v tom nevyznáš,tak si pohlídej někoho, kdo ano,jinak zapláčeš nad výsledkem


Zlatá,jedině zlatá,to je ta správná barva:o)
Ondy (Nový člen)
11.07.2007 09:22:47
Offline

Re: Na co bacha při koupi Bandita

Ahoj .. taky jsem se rozhodl poridit si Bandita a nemam zadne zkusenosti. Urcite se pokusim vzit s sebou nekoho kdo tomu rozumi .. ale co VSE SE TEDA OBECNE DA HLIDAT PRI KOUPI a CO SE DA POZNAT kdyz se na ni svezu?

Newada (Člen)
11.07.2007 09:40:07
Offline

Re: Na co bacha při koupi Bandita

No hlavně nekupovat Bandita. Vlní se to jako děfka, nebrzdí to, nejede to.
bigsmilebigsmilebigsmile


jak dlouho ještě?
Koldan (Člen)
11.07.2007 09:42:13
Offline

Re: Na co bacha při koupi Bandita

Ondy psal:

Ahoj .. taky jsem se rozhodl poridit si Bandita a nemam zadne zkusenosti. Urcite se pokusim vzit s sebou nekoho kdo tomu rozumi .. ale co VSE SE TEDA OBECNE DA HLIDAT PRI KOUPI a CO SE DA POZNAT kdyz se na ni svezu?

TOhle bylo kdysi na motorkářích,tak jsem to ještě trošku upravil a doplnil a mohlo by to možná trošku pomoct:

Pár rad, které se dají použít jako malé vodítko při koupi ojetého motocyklu. Je nutno podotknout, že kupec by si měl uvědomit, že kupuje motocykl již používaný a tudíž i cena je většinou odpovídající opotřebení a celkovému stavu motocyklu. Neměl by očekávat, že pokud přijde s částkou nedosahující ani třetiny ceny nového motocyklu, koupí motocykl ve stavu jak vyjel z továrny. Uvedené body slouží k tomu, aby se kupec dozvěděl o historii motocyklu co nejvíce, neboť snaha prodávajícího je hlavně prodat a občas se může stát, že na některé důležité detaily (motocykl nemá doklady, není prodávajícího, byl těžce bouraný, případně je bez motoru:o) může zapomenout a kupující si toho nemusí vždy všimnout. Každopádně pokud některý z níže uvedených bodů nebude na kupovaném motocyklu v pořádku, neznamená to, že se jedná o špatnou koupi, obzvláště pak u strojů, které jezdí po našich silnicích už nějaký ten rok a pokud cena odpovídá nabídce trhu. Na druhou stranu to může pomoci při licitaci o ceně.  Smiřme se s tím, že většina motocyklů a jejich jezdců občas padá a tato skutečnost se přímoúměrně zvyšuje s přibývajícím věkem motocyklu.. To, že byl motocykl bouraný není až tak velká závada, důležité je jak byl bouraný a jakým způsobem byl opraven. Bohužel od hodně prodávajících celkem často uslyšíme,že motocykl nebyl bouraný vůbec, případně spadl jen ze stojánku. Je pak na nás jako kupcích, aby jsme zhodnotili, jestli je daná informace pravdivá, či ne a jestli i prodejní cena odpovídá nabídce a poptávce trhu.
   Tyto body nelze brát jako dogma a hlavně pokud se kupec nevyzná, je VŽDY nutností mít s sebou někoho, kdo ano, ale rozhodně bych za odborníka nepovažoval tatínka nebo strýce, který ve svých dvaceti letech proháněl jawu 350 a umí opravit škodu 120. Je potřeba si uvědomit, že technika šla přece jen trošku dopředu a hlavně to, že přestože dotyčný tatínek může být skvělý domácí kutil, odborník na motory a opraví vše, včetně pokažené pračky, novodobé motocykly jsou už přece jen trošku jinde co se týče technického stavu, výbavy servisních požadavků atd. V případě, že nezkušený kupující nebude mít s sebou někoho kdo danou problematiku zná, je velká pravděpodobnost, že nebude s koupí spokojen, obzvláště po té co se začne o daný motocykl zajímat až mu bude stát v garáži.
Takže zde jsou některé z bodů, na které se dá při koupi ojetého motocyklu zaměřit:


•    Kontrola VIN čísla a dokladů jak od motocyklu, tak od prodávajícího, aby jste zjistili, jestli vůbec dotyčný má právo vám motocykl prodat. Nejsou v okolí čísla stopy po broušení, svařování - póry, nesouměrný povrch, jsou čísla atypická (většina vin čísel nemá běžné fonty které koupíš na raznících)? Mají specifické znaky? Má VIN správný formát? (informuj se u prodejce z čeho se skládá VIN).
•    Kontrola vizualniho stavu, laku, škrábance, promáčkliny, stopy po kitování a odstíny laku, stečeniny a póry po špatné přípravě laku. Pokud kupující bude tvrdit,že lak u pět let starého motocyklu je původní a přitom nenajdete sebemenší škrábanec například od zipu bundy apod. většinou to zavání novým lakem a zřejmě i nějakou tajenou opravou
•    Kontrola všech částí motocyklu (jestli něco nechybí - blinkry, zrcátka, motor ...) v tomto případě by bylo rozumné mít někoho s sebou, kdo zná originální stav motocyklu, případně si ho před koupí dostatečně nastudovat včetně rozdílů mezi jednotlivými vývojovými řadami, inovacemi apod. V případě,že jsou některé díly neoriginální, proč? Jsou k dispozici?
•    Kontrola  plastů, lícují jak mají? Obzvláště zkontrolovat  z rubové strany, kde v případě svařování budou jednotlivé sváry vidět. Nahlédnout například do podsedlového prostoru, jestli není svařovaný podsedlový plast (celkem často narušený díl při havárii), v případě koupě kapotovaného motocyklu a vážného zájmu, nechat si sundat kapoty. Většinou je to otázka pár minut. Na druhou stranu pokud jste se přišli jen tak podívat, prodávající by mohl zbytečnou práci považovat za provokaci:o)
•    Co svody, nejsou někde promáčknuté (bývá to po čelním nárazu od předního kola)
•    V jakém stavu je sedlo? Má originální potah? Pokud ne, proč?
•    Co pneumatiky? Hloubka vzorku? Je použit předepsaný rozměr? Stáří podle DOTu (zdánlivě nízká cena motocyklu může být způsobena právě nutností výměny pneu)
•    Kontrola drátů v kolech - ohnuté? Chybí?
•    Prohlídka ráfků, nejsou naražené? Pokud jsou lakované je to opravdu jen designová úprava, nebo měl nový lak zakrýt nějakou vadu a následnou opravu?
•    Kontrola stopy, nekříží se kola?
•    Je dost provozních kapalin, brzdové, chladící? (toto spíš ukazuje na majitelovu pečlivost, než na samotný stav motocyklu) Nerosí někde chladič? Nenese stopy po rovnání, nebo poškození?
•    Kontrola kotoučů - jak jsou sjeté, vůle na uchycení? Rovnoměrnost sjetí? Kontrola brzdových desek
•    V jakém stavu je řetěz a rozety? Je namazán? Jakou má vůli? Je vůle stejná v celé délce, není řetěz tzv. nepravidelně vytahán?
•    Netečou přední vidle? Stáhnout prachovky (pokud je motocykl má:o) a podívat se
•    Zjistit, jestli je motor úplně studený, z důvodu následného startu. (někdy prodejci předehřejí motor dřív než přijde kupec, aby ten pak lehce nastartoval)
•    Nekape z motoru olej? Není motor od oleje, kolik je oleje v motoru? (celý motor prohlédnout)
•    Na hlavním stojanu (pokud ho motocykl má) zkusit vůli zadní kyvky
•    Zkusit vůli v krku řízení a v předních tlumičích
•    Propérovat předek i zadek - jak tlumí? Nejdou tlumiče nahoru moc rychle? Nejsou moc měkké? Nezadrhávají se?
•    Otočit řidítkama do stran až na dorazy - je celý pohyb plynulý? Nezasekávají se? (nadůlkované ložiska v krku řízení)
•    Stav bočního stojanu? Pokud má bezpečnostní snímač proti rozjetí při vyklopení stojanu, je tento snímač funkční?
•    Kontrola světel (tlumená, dálková), blinkrů (přední, zadní), parkovačky, brzdová světla – reagují na přední i zadní brzdu? Troubení, světelná houkačka
•    Zapnout zapalování - fungují kontrolky neutrálu, mazání (pozor! nesvítí u motorek s hladinovým čidlem oleje!) a podsvícení budíků?
•    Nastartovat motor a nechat ho trochu zahřát - jak chytá? Jak reaguje na sytič? Při stažení sytiče hned po startu chcípne? Pokud ne, ukazuje to na příliš bohatou směs.
•    Poslechnout motor z obou stran při přidávání plynu. Na okamžik zacpat výfuk a poslechnout se zacpaným. V případě pochybností  a vážného zájmu si nechat sundat plasty a poslechnout bez plastu. Není slyšet rozvoďák? Neozývají se nějaké zvuky, které k správnému chodu motoru jasně nepatří
•    Zkusit zmáčknout páčku spojky při nastartovaném motoru, zařadit rychlost a najít zpět neutrál, pokud jde těžko a motorka má tendenci popojíždět, spojka zabírá, tzn. že je spojka pravděpodobně špatně seřízena, v lepším případě můžou být lamely slepeny a po chvilce povolí, v horším případě jsou lamely ohnuté. Taky by při zmáčknutí spojky neměla být patrná nějaká větší hlučnost nebo vibrace do řidítek ( v malé míře je to přípustné)
•    Vyjet na testovací jízdu - zpočátku v klidu a po ohřátí motoru zkusit co motocykl umí (pokud nesedí kupec na motocyklu poprvé) Sledovat citem jestli motorka neškube a nemá propady výkonu, od nulové rychlosti vytočit první tři kvalty do vyšších otáček a rychle řadit - nevypadávají rychlosti?
•    Jde snadno řadit? Neklouže spojka? Co vibrace (pozor, pro některé motocykly to není vada, ale charakteristika )? Nestřílí do výfuku při vytočení a následném zavření plynu? (u otevřených výfuků se to dá do jisté míry tolerovat ale neměla by to být žádná šílená dělostřelba)
•    Jak se chová v zatáčkách? Netáhne na jednu stranu? Neklepou se řidítka? To samé při přibrždění v náklonech, to že má motocykl tendenci se rovnat je většinou v pořádku.
•    Vyzkoušet brzdy - brzdí dobře? Nevadnou? Nedrhnou? Nebrzdí i po puštění páčky?
•    Na rovném úseku při nižší rychlosti (80km/h) pustit řidítka – nezačne padat motocykl na stranu? Pokud jde o motorku s tlumičem řízení, tak ten povolit na minimální odpor. Případná neklidnost řidítek a rozkmitání bývá většinou způsobena „poskákanou“ přední gumou, tzn. že guma je nepravidelně sjetá vlivem přibržďování v zatáčkách apod., výměnou přední gumy je toto většinou vyřešeno
•    Po příjezdu z projížďky chcípnout a pak nastartovat - jak chytá za tepla?
•    Zkusit, jak jde do otáček a jak se vrací na volnoběh, nehoupe volnoběh? Nepropadá se při pádu z vysokých otáček?
•    Párkrát vytočit motor a při tom sledovat kouř z výfuku, není kouř černý  (žere olej) To,že vytáčet studený motor je prasárna asi není potřeba říkat,takže tohle zkoušet až po zahřátí

Na závěr snad jen to, že pokud někde přijdete s tímto seznamem a budete bod po bodu kontrolovat výše vypsané věci, asi to nebude to pravé ořechové prodávající si bude myslet něco o mimozemšťanech.:o) Je důležité se zaměřit na věci, které jsou podstatné a hlavně vědět za co platíte, to že není brzdová kapalina nebo olejová hladina v motoru až po značku max, nebo že boční stojan má vůli, je spíš detail, kterým asi cenu neovlivníte, na druhou stranu proč pořádně neprostudovat to, co za celkem těžce ušetřené peníze kupujete, protože někdy zdánlivá maličkost může pokazit radost z dobré koupě. A v neposlední řadě pokud nebude mít motocykl v pořádku pneu, řetěz, brzdové desky, případně další spotřební materiál, může to znamenat po koupi další investici v řádu tisíců.
Platí to co při každém obchodním jednání, sledujte prodávajícího, poslouchejte co vám o motocyklu říká, někdy i toto hodně napoví. Pokud nebude vědět, kdy tam byl který díl měněn, pokud bude motocykl od prvního pohledu zanedbaný, dá se předpokládat, že majitel mu nedal dostatečnou péči, například v dodržování servisních intervalů apod. Zjistěte kde byl motocykl servisován? Má servisní knížku? Pozor, ani to, že ji má nemusí nutně znamenat, že je vše v pořádku, ale jako plus se to považovat dá. Kolikrát ZKUŠENÁ domácí péče, případně šikovný a vybavený mechanik-kamarád je lepší, než sebeznačkovější autorizovaný servis, protože vždy je to jen o tom konkrétním člověku, který se v motocyklu hrabe. Hodně někdy napoví i to, co řekne majitel o svém stylu jízdy, pokud se v jeho výrazech často objevují výrazy jako, vhílí, stopí, kolečko,gumovačka, 1000 Km/hod apod. prostudujte si motocykl opravdu důkladně V případě, že se domluvíte na zkušební projížďce, nemělo by vás překvapit, že majitel bude pravděpodobně chtít složit zálohu, případně celou částku, na druhou stranu si od něj vezměte doklady od motocyklu. V případě vašeho pádu se bere obchod za uzavřený, pokud teda pád nebyl způsoben vinou špatného technického stavu motocyklu. Každopádně žádný prodávající nebude nadšen, pokud mu na motocyklu, který prodává, ukážete nové triky Marka Matouška, případně ukázkové kolečko od zadní gumy. Obzvláště pokud pak řeknete, že to jde špatně na „bejka“ a že to proto nechcete:o)
Nejčastější chybou kupujících nováčků bývá to,že hodnotí motocykl dle najetých kilometrů a případně roku výroby.Bohužel skutečnost je trošku jiná, i stroj, který má najeto pár stovek kilometrů, může být v daleko horším stavu než stroj, který má najeto desetkrát tolik. Je to vždy o přístupu předchozího majitele respektive majitelů, proto najeté kilometry a rok výroby bych doporučil brát spíše jako orientační měřítko, protože v dnešní době je celkem smutným zvykem si s tachometrem pohrát. Jako ukazatel může sloužit i to,že při trošku rozumné úvaze se dá předpokládat,že většina majitelů najezdí za sezónu 5 -6 tisíc km a víc, tzn. že motocykl, který je starý 6 let a majitel vykazuje najetých 15000 km je minimálně podezřelý. Na druhou stranu je nutno podotknout,že jsou i tací majitelé, kteří si s nadšením koupili motocykl a vzhledem k nedostatku času či chuti k ježdění, tento motocykl potom stojí celý rok v garáži a jezdí se s ním, jen když je potřeba vytřít podlahu pod ním. Ale dá se obecně říct,že těchto majitelů bude spíše stopové množství. Stejně bych nebral moc v potaz ani celkem často se vyskytující argumenty, kdy například dovozce tvrdí,že motocykl byl provozován starším pánem nebo mladou slečnou, kteří ho nehonili a chovali ho jak v bavlnce.
A poslední rada, není potřeba koupi uspěchat, nic nemrzí víc jak motocykl v garáži, na kterém už první den vidíte závady, které se vám nelíbí. Na druhou stranu zbytečné váhání a rozjímání může znamenat, že vás někdo předběhne. O tom, že se motocykl nekupuje v opuštěné pískovně  bez svědků asi nemá smysl mluvit vůbec:o)


Zlatá,jedině zlatá,to je ta správná barva:o)
hans (Člen)
11.07.2007 16:50:08
Offline

Re: Na co bacha při koupi Bandita

stálo by za to, dát sem stálej odkaz, nebo to dát jako stálej článek...


Sapere Aude
www.gunlex.cz
Myšák (Člen)
11.07.2007 17:15:55
Offline

Re: Na co bacha při koupi Bandita

jeste jedna ilustracni fotka nez se zeptas jesi je to vhodna motorka pro zacatecnika smile1

http://www.suzukibandit.cz/prostor/fotkydiskuze/Mysak/zacatecnik.jpg

"Jen dvě věci na světě smrdí jako ryba, jedna z nich je ryba."
Rendy (Člen)
11.07.2007 18:31:53
Offline

Re: Na co bacha při koupi Bandita

...vidíte to sami ... beze slov goodsmile1


I když doplivneš daleko , je to přece jenom slina .
fido (Člen)
11.07.2007 20:51:01
Offline

Re: Na co bacha při koupi Bandita

Myšák psal:

jeste jedna ilustracni fotka nez se zeptas jesi je to vhodna motorka pro zacatecnika smile1

http://www.suzukibandit.cz/prostor/fotk … tecnik.jpg

to je voboje tvoje?smile1


bla...blabla...!
Myšák (Člen)
11.07.2007 22:41:13
Offline

Re: Na co bacha při koupi Bandita

nestraš smile1 To je synovec ale porad z toho klouze do strany. Nevim jesi spatne drzi rovnovahu nebo zkousi vysedavat bigsmile


"Jen dvě věci na světě smrdí jako ryba, jedna z nich je ryba."
fido (Člen)
12.07.2007 06:47:13
Offline

Re: Na co bacha při koupi Bandita

Myšák psal:

nestraš smile1 To je synovec ale porad z toho klouze do strany. Nevim jesi spatne drzi rovnovahu nebo zkousi vysedavat bigsmile

neboj, všaj vono to příde..good


bla...blabla...!
Myšák (Člen)
12.07.2007 08:24:22
Offline

Re: Na co bacha při koupi Bandita

Ty mi teda prejes veci surprised Mozna tak za deset, patnact let smile1
Dokud mam zdravy ruce, nesmi mi zenska prez prah bigsmile


"Jen dvě věci na světě smrdí jako ryba, jedna z nich je ryba."
Makropul (Člen)
18.07.2007 10:52:59
Offline

Re: Na co bacha při koupi Bandita

Budu si kupovat B6 a nakonec asi budu mít více vořechů takže asi bude 04 nebo 05. To by měly být v dobrém stavu ne? Jinak, rád přijmu za úplatu ochotného člena který by byl tak laskav a velkoryse mi pomohl s touto veledůležitou záležitostí... Uh, píšu jak po opici bigsmile
Koldan se mi zdá tak nějak sympatický good....help
Zatím to má pár měsícu čas. Díky.


... Jsem tam, kde mne potřebují ...

Board footer



W3C XHTML 1.0 W3C CSS

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson
design & modifications of punBB: Syky
testing: Inkvizitorr