Suzuki Bandit Page
SB logo
Přihlášení
Uživatel nepřihlášen
Přihlásit se...
Dnes slaví
Svátek má Cecílie
Narozeniny dnes slaví:
Fifik (36)
thomas (50)
Chystané akce
Žádná akce se nechystá.
Počasí
Počasí Počasí
Počasí
Roštěnka dne
Roštěnka dne
Statistiky

Sekundární řetězy


V současnosti jsou nejpoužívanějšími motocyklovými řetězy tzv. "O"-kroužkové ("O"-ring) řetězy. Mezi jednotlivými články řetězu je utěsněno pomocí pryžových kroužků mazivo, které zajišťuje jeho delší životnost a tišší chod než u běžného řetězu.

U nás jsou nejrozšířenější řetězy značek AFAM a D.I.D, které jsou vyrobeny z vysoce kvalitních materiálů a vykazují dlouhou životnost.

Údržba

Přibližně každých 500 km kontrolujeme stav řetězu, tj. jeho správné napnutí, čistotu a namazání.

Čištění a mazání řetězu

K mazání „O“-kroužkových řetězu existuje celá řada přípravků ve spreji, a to i v cestovním provedení, tedy menší balení. Pokud se dostaneme do situace, kdy jízdou v dešti máme vymytý retez a sprej není po ruce, je možno použít čistý motorový olej. Budeme mít sice zamaštenou motorku, ale řetězu prospejeme. Pro nedůvěřivce - olej „O“-kroužkům nevadí, jelikož jsou z pryže oleji odolné, jako treba gufera nebo těsnění ruzných vík motoru. Jízda s nenamazaným řetězem má totiž hned dva negativní vlivy. Opotřebení zubů obou rozet a poškozování otočných kroužků řetězu. Zahřívání řetězu, což vede ke tvrdnutí gumových těsnících „O“-kroužku, které pak hůře těsní, začnou propouštět vlhkost a řetěz „vyrezne“ zevnitř.

Na namazaný řetěz se pochopitelně zvenku přichytávají nečistoty, které působí jako brusná pasta. Z tohoto důvodu řetěz čistíme zhruba každých 1000 km speciálním spejem k tomu určeným, příp. petrolejem nebo motorovým olejem a vytíráme hadrem, dokud řetěz špiní. Přestože se názory na použití petroleje různí, je doporučován k čistění řetězu např. výrobcem řetězů D.I.D. Rovněž v návodu k použití Suzuki Bandit je k čistění doporučen petrolej. Nikdy nepoužíváme rozpouštědla, ředidla, benzin apod. Tyto látky mohou poškodit o-kroužky a spolehlivě tak pošlou váš řetěz do věčných lovišť.

Podle potřeby můžete zadní pneumatiku zakrýt kouskem kartonu, abyste zabránily jejímu poškození čistícím přípravkem. Po důkladném oschnutí je možno řetěz namazat.

Napínání

Sekundární řetěz je třeba nejen občas čistit a mazat, ale také kontrolovat jeho správné napnutí. Řetězu škodí velké napnutí, které kromě samotného řetězu škodí řetězovým kolům a ložiskám. Příliš povolený řetěz hrozí sesmeknutím a následným pádem.

Průhyb měříme na spodní části řetězu, zhruba uprostřed mezi oběmi řetězovými koly. Hodnota by měla být v rozsahu uvedeném výrobcem vašeho motocyklu.

Průhyb řetezu:

 

GSF 600

GSF 1200

průhyb 25 - 35 mm 20 - 30 mm

Motocykl umístíme na stojan (zda boční či centrální uvádí výrobce) a řetěz napínáme na nezatíženém motocyklu rovnoměrným otáčením obou matic napínáku po uvolnění matice hřídele zadního kola. Souběžnost kol kontrolujeme pomocí referenčních značek umístěných na kyvce, případně měříme vzdálenost hřídele kola od konce kyvky. Po utažení hřídele zadního kola průhyb ještě jednou zkontrolujeme.

Životnost řetězu

Životnost řetězu ovlivňuje zejména styl jízdy a především údržba. Obecně lze říci, že kvalitní řetěz vydrží při dobrém zacházení i více než 25.000 km. Jak poznat, že je váš řetěz na odpis ? Uchopíte řetěz na zadní rozetě a táhnete ho směrem od rozety. Máte-li řetěz nový, měl by sedět tak, že se nepohne vůbec. Starší řetěz by nemělo být možno posunout více než do poloviny zubu rozety.

Řetězová kola

Při kontrole řetězu kontrolujeme také řetěezová kola. Zaměříme se především na tvar zubu, na kterém vždy musí být patrná ploška. V případě špatného stavu rozety, je jediným řešením koupě celé řetězové sady.

OK

opotřebované



Související články:
Přísady do paliv a maziv (09.04.2007)
Barvy v autoopravárenství (03.02.2007)
Vše o akumulátorech (17.03.2006)

Autor: | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
design & modifications of phpRS: Syky, testing: Inkvizitorr
webmaster: syky@suzukibandit.cz

W3C HTML 4.01 W3C CSS RSS Export