Přihlásit se...
Zajíždění nového motocyklu
Když koupíš novou mašinu, nebo si dáš práci s generálkou, určitě nechceš motor špatně zajet. Zajíždění si představ jako dlouhou a poctivou rozcvičku, kterou si před namáhavým úkonem uděláš.
Studený motor nech na místě vždy trošku ohřát, aby se olej dostal všude tam, kam má, to ovšem trvá jen pár vteřin. V úplně prvních kilometrech buď k motoru nadmíru šetrný, protože všechny díly se teprve seznamují. Drž otáčky v dolní třetině až polovině a s plynovou rukojetí zacházej ještě jemněji. Největší opracování dílů se děje v prvních desítkách kilometrů a v této době vzniká největší množství tepla produkovaného nadměrným třením. Naopak kladným jevem je při správném záběhu dokonalé vzájemné přizpůsobení součástí. Nejvíce zranitelný je v této době píst s kroužky, kde je extrémní tepelné namáhání.
Při zajíždění motoru záleží i na objemu motoru, protože snáz jede motor s velkým objemem válců, kde můžeš využívat při klidné jízdě rozmezí dvou až čtyř tisíc otáček než slaboučká půldecka, u které chtě nechtě musíš motoru dopřát otáčky i docela dost plynu. Slabý motockl proto zajížděj raději bez spolujezdce.
Do kopce motorku nervi, jeď raději o kvalt níž a na míň plynu. Nikdy nedrž motor dlouho ve vysokých, ani v příliš nízkých otáčkách. Režim jízdy často měň. Při dálniční jízdě na chvíli vymáčkni spojku a motoru ve volnoběhu ulev, naopak při pomalé jízdě v nízkých otáčkách motor jednou za čas šetrně protoč, nebo plynule a na lehčí kvalt motorku trochu svižněji rozjeď a zase uber.
Po cca 1000 ujetých kilometrech vyměníš motorový olej a filtr, jelikož obsahuje částice obroušených kovů.Teď můžeš začít využívat střední a krátkodobě (několik vteřin) i horní pásmo otáček. Úplné zajetí motoru záleží na kvalitě broušení a povrchové hrubosti použitých dílů vůbec. Ne každá brusírna udělá povrch válce tak hladký jako třeba Japonci, znamená to však jen potřebu najetí více kilometrů do úplného zajetí.
Chyby a omyly při zajíždění:
- Motor v žádném případě nepodtáčej, protože s malými otáčkami a hlavně při zatížení motoru prudce vzrůstají tlaky ve spalovacím prostoru. Ty docílí nadměrného ohřevu pístních kroužků
- Vysoké otáčky způsobí totéž, na neohlazených plochách pístů a válců vlivem vysoké pístové rychlosti roste teplota. Motor v nadměrném konstantním zatížení zabíháš špatně, protože písty nevykonávají přímočarý pohyb jen nahoru a dolů, nýbrž se ve velkém spalovacím tlaku začínají na pístním čepu v jeho ose "vrtět" a opět vzrůstá spalovací teplota.
- Do nezajetého motoru nepatří žádné "klouzající" příměsi do oleje.
Autor: | Počet komentářů: 1 | Přidat komentář
design & modifications of phpRS: Syky, testing: Inkvizitorr
webmaster: syky@suzukibandit.cz