Suzuki Bandit Page
SB logo
Přihlášení
Uživatel nepřihlášen
Přihlásit se...
Dnes slaví
Svátek má Klement
Narozeniny dnes slaví:
MAZI (51)
shorad (51)
Vubo (58)
Chicko (48)
kotvista (36)
nippon72 (52)
Chystané akce
Žádná akce se nechystá.
Počasí
Počasí Počasí
Počasí
Roštěnka dne
Roštěnka dne
Statistiky

Zajíždění nového motocyklu


Když koupíš novou mašinu, nebo si dáš práci s generálkou, určitě nechceš motor špatně zajet. Zajíždění si představ jako dlouhou a poctivou rozcvičku, kterou si před namáhavým úkonem uděláš.

Studený motor nech na místě vždy trošku ohřát, aby se olej dostal všude tam, kam má, to ovšem trvá jen pár vteřin. V úplně prvních kilometrech buď k motoru nadmíru šetrný, protože všechny díly se teprve seznamují. Drž otáčky v dolní třetině až polovině a s plynovou rukojetí zacházej ještě jemněji. Největší opracování dílů se děje v prvních desítkách kilometrů a v této době vzniká největší množství tepla produkovaného nadměrným třením. Naopak kladným jevem je při správném záběhu dokonalé vzájemné přizpůsobení součástí. Nejvíce zranitelný je v této době píst s kroužky, kde je extrémní tepelné namáhání.

Při zajíždění motoru záleží i na objemu motoru, protože snáz jede motor s velkým objemem válců, kde můžeš využívat při klidné jízdě rozmezí dvou až čtyř tisíc otáček než slaboučká půldecka, u které chtě nechtě musíš motoru dopřát otáčky i docela dost plynu. Slabý motockl proto zajížděj raději bez spolujezdce.

Do kopce motorku nervi, jeď raději o kvalt níž a na míň plynu. Nikdy nedrž motor dlouho ve vysokých, ani v příliš nízkých otáčkách. Režim jízdy často měň. Při dálniční jízdě na chvíli vymáčkni spojku a motoru ve volnoběhu ulev, naopak při pomalé jízdě v nízkých otáčkách motor jednou za čas šetrně protoč, nebo plynule a na lehčí kvalt motorku trochu svižněji rozjeď a zase uber.

Po cca 1000 ujetých kilometrech vyměníš motorový olej a filtr, jelikož obsahuje částice obroušených kovů.Teď můžeš začít využívat střední a krátkodobě (několik vteřin) i horní pásmo otáček. Úplné zajetí motoru záleží na kvalitě broušení a povrchové hrubosti použitých dílů vůbec. Ne každá brusírna udělá povrch válce tak hladký jako třeba Japonci, znamená to však jen potřebu najetí více kilometrů do úplného zajetí.

Chyby a omyly při zajíždění:

  • Motor v žádném případě nepodtáčej, protože s malými otáčkami a hlavně při zatížení motoru prudce vzrůstají tlaky ve spalovacím prostoru. Ty docílí nadměrného ohřevu pístních kroužků
  • Vysoké otáčky způsobí totéž, na neohlazených plochách pístů a válců vlivem vysoké pístové rychlosti roste teplota. Motor v nadměrném konstantním zatížení zabíháš špatně, protože písty nevykonávají přímočarý pohyb jen nahoru a dolů, nýbrž se ve velkém spalovacím tlaku začínají na pístním čepu v jeho ose "vrtět" a opět vzrůstá spalovací teplota.
  • Do nezajetého motoru nepatří žádné "klouzající" příměsi do oleje.


Autor: | Počet komentářů: 1 | Přidat komentář

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
design & modifications of phpRS: Syky, testing: Inkvizitorr
webmaster: syky@suzukibandit.cz

W3C HTML 4.01 W3C CSS RSS Export